پايين بودن سواد رسانه‌اي آسيب‌زننده است

۱۵ بازديد
عضو شوراي سياستگذاري نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با تاكيد بر بومي‌سازي كردن سواد رسانه‌اي گفت: سواد رسانه‌اي در كشور بسيار پايين است و اين موضوع آسيب‌زننده است.سيدمرتضي مفيدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايتنا سواد رسانه‌اي را مقوله‌اي برشمرد كه نخستين بار مك لوهان انديشمند معروف حوزه ارتباطات آن را مطرح كرد و گفت: سواد رسانه‌اي تعريف خاصي براي خودش دارد اما مسئوليت سواد رسانه‌اي تعريف مك لوهان در واقع تجويزي براي انسان غربي و فردي براساس چارچوب اومانيستي است.وي با بيان اينكه بايد چارچوب سواد رسانه‌اي و مفاهيم آن را براساس شاخصه فرهنگي خود تعريف كنيم، اظهار داشت: اينطور نباشد كه دائما تعريف غربي‌ها را تكرار كنيم و بنظرم بايد گفت شاخصه سواد رسانه‌اي، استفاده آگاهانه و هوشمند از رسانه توسط يك شهروند مسلمان و ايراني و در راستاي اعتلاي شخصيت فرهنگي و انساني خود است.عضو شوراي سياستگذاري همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي، سواد رسانه‌اي را در حقيقت نوعي رژيم غذايي اما رسانه‌اي دانست و گفت: رژيمي كه براساس برنامه‌اي به خود بگوييم روح و بدن چه نيازي به كدام فاكتورهاي رسانه دارد و همان را انتخاب كنيم و شاخصه اصلي سواد رسانه‌اي در حال حاضر كشور اين است.مفيدنژاد در پاسخ به اين سوال كه ميزان سواد رسانه‌اي ما در مقايسه با دنيا چه حد است، گفت: از لحاظ بحث رسانه‌اي در مقايسه با دنيا شرايط خوبي قرار نداريم و جزو كشورهايي هستيم كه سواد رسانه آن پايين است و اين مسئله براي ما آسيب زننده خواهد بود.وي با استنادبه فرمايش مقام معظم رهبري در بحث پيوست فرهنگي درباره موبايل و ماهواره و بازي‌هاي رايانه‌اي ادامه داد: بحث سواد رسانه‌اي ضعيف بود و حوزه سواد رسانه‌اي دچار مشكل بوديم لذا رهبري اين موضوع را مطرح كردند.اين كارشناس رسانه تاكيد كرد: نمره قابل قبولي در حوزه سواد رسانه‌اي نداريم و شهروندان ما از لحاظ سواد رسانه‌اي وضعيت مناسبي ندارند و اين مي‌تواند نفوذ فرايند عملياتي و تخريبي دشمن را بيشتر كند. وي با بيان اينكه بخش عمده‌اي از مشكلات حوزه مسئوليت احتماعي به نداشتن سواد رسانه‌اي برمي‌گردد، افزود: كسي كه سواد رسانه‌اي داشته باشد و بداند در برابر رسانه چگونه برخورد كند و با برنامه و چارچوب باشد قطعا مسئوليت‌هاي خود را هم بهتر مي‌پذيرد و عمل مي‌كند.اين كارشناس رسانه ادامه داد: بخش عمده‌اي از مشكلات جامعه ما اين است كه بيشتر مردم مسئوليت اجتماعي خود را نمي‌شناسند.مفيدي نژاد با بيان اينكه فردي در حوزه استفاده از موبايل و شبكه‌هاي اجتماعي ممكن است دچار مشكل باشد، گفت: وقتي فرد دچار مشكل باشد طبيعتا مسئوليت هم نمي توان به او واگذار كرد و وقتي در شبكه‌هاي اجتماعي اينستاگرام كانال تلگرام شاهد موجي از توهين، لجن پراكني و حرف زشت توسط عده‌اي افراد هستيم يعني آن فرد سواد رسانه‌اي ندارد و مسئوليت اجتماعي در برابر پاك صحبت كردن و پاك زندگي كردن در او ديده نمي‌شود.وي اضافه كرد: در حوزه‌هاي ديگر مانند سبك زندگي، موضوعات مربوط به فرهنگ عمومي مانند وجدان كاري، نظم و غيره همه مسئوليت اجتماعي است كه كسي كه سواد رسانه‌اي بالايي داشته باشد مي‌تواند از رسانه تاثير خوب بگيرد و اين مسئوليت اجتماعي را بخوبي اجرا كند. عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با بيان وجود ارتباط متقابل بين سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي، اظهار داشت: هر چه سواد رسانه‌اي فرد بالاتر باشد مسئوليت اجتماعي او ضعف كمتري دارد و هر چه سواد رسانه‌اي ما كمتر باشد مسئوليت اجتماعي دچار ضعف بيشتري خواهيم بود.اين كارشناس رسانه درباره اينكه آيا دست‌اندركاران و توليدكنندگان رسانه‌ها داراي سواد رسانه‌اي بيشتر هستند يا نه، گفت: متاسفانه نه؛ بي‌اخلاقي زيادي در چند سال اخير در حوزه رسانه شاهد بوده‌ايم. وي بي‌اخلاقي را جزو لاينفك فضاي رسانه‌اي كشور دانست و افزود: اين حاكي از مشكل‌دار بودن سواد رسانه‌اي ما است و اگر سواد رسانه‌اي بالا و فرهنگ توليد رسانه مناسب داشته باشيم هيچوقت رسانه به خودش اجازه نمي‌دهد در تريبون خود به مقدسات و مسائل اعتقادي ديني توهين كند. توليد كنندگان رسانه بايد سواد رسانه‌اي خود را افزايش دهند.مفيدنژاد درباره اينكه وزارت ارشاد به رسانه‌ها به ويژه خبرگزاري‌ها سقف توليد خبر اعلام كرده و آيا اين موجب بي‌اخلاقي رسانه‌اي مي‌شود يا نه، گفت: نگاه به فضاي مديريت رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها با توجه به اينكه در همه سطوح رسانه اعم از روزنامه، خبرگزاري، شبكه خبري و پايگاه اطلاع‌رساني فعاليت كردم، نگاه آنها كاملا مقداري و كميتي است و درصد زيادي از مديران رسانه‌اي اصلا به حوزه كيفيت توجه ندارند و اجبار مي‌كنند نيروي رسانه‌اي را ۵ يا ۶ يا ۷ خبر يا مصاحبه در روز توليد كنند. وي ادامه داد: اينكه رسانه بايد فعال و مولد باشد شكي نيست اما مهم‌تر از كميت، كيفيت كار است. چهار تا مصاحبه نه چندان عميق و كم كيفيت توليد شود آيا بهتر است يا يك مصاحبه عميق جريان‌ساز جهت دهنده و طبيعتا مورد دوم بهتر است.عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي تصريح كرد: در رسانه‌هاي اروپايي و رسانه‌هاي برتر دنيا يك سرمقاله مي‌تواند تا سه هفته جريان ساز باشد لذا الان از فقدان رسانه‌اي كيفي رنج مي‌بريم و متاسفانه رقابت رسانه‌ها روي عدد و تعداد خبر است در حالي كه بايد به سمت رسانه‌هايي با توليدات آنها عميق‌تر و كيفي‌تر برويم و رسانه بايد سطح آگاهي و اطلاعات مردم را افزايش دهد نه اينكه كاهش دهنده شرايط فكري و ذهني و بينشي مردم باشد.وي ادامه داد: نياز به رسانه چارچوب‌مند با بينش و عمقي داريم و الان نياز به رسانه پرتوليد و پرآمار نيست.مفيدنژاد در پايان اين گفت‌وگو تاكيد كرد: سواد رسانه‌اي مفهومي است كه توسط انديشمند غربي مطرح شده و بايد بومي‌سازي شود و فعالان و حرفه‌اي‌هاي رسانه كشور خود را به مطالعات دروس و مباني اسلامي ملزم كنند. وي مسئله فقه رسانه را جزو مسائلي دانست كه چند ماه در جاهاي مختلف روي آن صحبت شد و بابد جدي گرفته شود؛ حوزه علميه و حوزه فقه رسانه بايد روي كار بيايد، رشد كنند و خوب مورد تحليل قرار بگيرد. به گزارش ايتنا، نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با رسالت افزايش مسئوليت‌پذيري عمومي در حوزه سواد رسانه‌اي و با تأكيد بر جايگاه و اهميت «نخبگان و مجامع علمي، سازمان‌هاي مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌اي و به منظور تبديل اين مهم به نهضتي عمومي و فراگير در دو بخش علمي- پژوهشي و ترويجي– كاربردي، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومي) برگزار مي‌شود.شايان ذكر است همزمان با برگزاري همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شركت در همايش تنها تا ۱۵ شهريورماه مي‌توانند به نشاني اينترنتي saramad.ir مراجعه كنند. 
عضو شوراي سياستگذاري نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با تاكيد بر بومي‌سازي كردن سواد رسانه‌اي گفت: سواد رسانه‌اي در كشور بسيار پايين است و اين موضوع آسيب‌زننده است.سيدمرتضي مفيدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايتنا سواد رسانه‌اي را مقوله‌اي برشمرد كه نخستين بار مك لوهان انديشمند معروف حوزه ارتباطات آن را مطرح كرد و گفت: سواد رسانه‌اي تعريف خاصي براي خودش دارد اما مسئوليت سواد رسانه‌اي تعريف مك لوهان در واقع تجويزي براي انسان غربي و فردي براساس چارچوب اومانيستي است.وي با بيان اينكه بايد چارچوب سواد رسانه‌اي و مفاهيم آن را براساس شاخصه فرهنگي خود تعريف كنيم، اظهار داشت: اينطور نباشد كه دائما تعريف غربي‌ها را تكرار كنيم و بنظرم بايد گفت شاخصه سواد رسانه‌اي، استفاده آگاهانه و هوشمند از رسانه توسط يك شهروند مسلمان و ايراني و در راستاي اعتلاي شخصيت فرهنگي و انساني خود است.عضو شوراي سياستگذاري همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي، سواد رسانه‌اي را در حقيقت نوعي رژيم غذايي اما رسانه‌اي دانست و گفت: رژيمي كه براساس برنامه‌اي به خود بگوييم روح و بدن چه نيازي به كدام فاكتورهاي رسانه دارد و همان را انتخاب كنيم و شاخصه اصلي سواد رسانه‌اي در حال حاضر كشور اين است.مفيدنژاد در پاسخ به اين سوال كه ميزان سواد رسانه‌اي ما در مقايسه با دنيا چه حد است، گفت: از لحاظ بحث رسانه‌اي در مقايسه با دنيا شرايط خوبي قرار نداريم و جزو كشورهايي هستيم كه سواد رسانه آن پايين است و اين مسئله براي ما آسيب زننده خواهد بود.وي با استنادبه فرمايش مقام معظم رهبري در بحث پيوست فرهنگي درباره موبايل و ماهواره و بازي‌هاي رايانه‌اي ادامه داد: بحث سواد رسانه‌اي ضعيف بود و حوزه سواد رسانه‌اي دچار مشكل بوديم لذا رهبري اين موضوع را مطرح كردند.اين كارشناس رسانه تاكيد كرد: نمره قابل قبولي در حوزه سواد رسانه‌اي نداريم و شهروندان ما از لحاظ سواد رسانه‌اي وضعيت مناسبي ندارند و اين مي‌تواند نفوذ فرايند عملياتي و تخريبي دشمن را بيشتر كند. وي با بيان اينكه بخش عمده‌اي از مشكلات حوزه مسئوليت احتماعي به نداشتن سواد رسانه‌اي برمي‌گردد، افزود: كسي كه سواد رسانه‌اي داشته باشد و بداند در برابر رسانه چگونه برخورد كند و با برنامه و چارچوب باشد قطعا مسئوليت‌هاي خود را هم بهتر مي‌پذيرد و عمل مي‌كند.اين كارشناس رسانه ادامه داد: بخش عمده‌اي از مشكلات جامعه ما اين است كه بيشتر مردم مسئوليت اجتماعي خود را نمي‌شناسند.مفيدي نژاد با بيان اينكه فردي در حوزه استفاده از موبايل و شبكه‌هاي اجتماعي ممكن است دچار مشكل باشد، گفت: وقتي فرد دچار مشكل باشد طبيعتا مسئوليت هم نمي توان به او واگذار كرد و وقتي در شبكه‌هاي اجتماعي اينستاگرام كانال تلگرام شاهد موجي از توهين، لجن پراكني و حرف زشت توسط عده‌اي افراد هستيم يعني آن فرد سواد رسانه‌اي ندارد و مسئوليت اجتماعي در برابر پاك صحبت كردن و پاك زندگي كردن در او ديده نمي‌شود.وي اضافه كرد: در حوزه‌هاي ديگر مانند سبك زندگي، موضوعات مربوط به فرهنگ عمومي مانند وجدان كاري، نظم و غيره همه مسئوليت اجتماعي است كه كسي كه سواد رسانه‌اي بالايي داشته باشد مي‌تواند از رسانه تاثير خوب بگيرد و اين مسئوليت اجتماعي را بخوبي اجرا كند. عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با بيان وجود ارتباط متقابل بين سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي، اظهار داشت: هر چه سواد رسانه‌اي فرد بالاتر باشد مسئوليت اجتماعي او ضعف كمتري دارد و هر چه سواد رسانه‌اي ما كمتر باشد مسئوليت اجتماعي دچار ضعف بيشتري خواهيم بود.اين كارشناس رسانه درباره اينكه آيا دست‌اندركاران و توليدكنندگان رسانه‌ها داراي سواد رسانه‌اي بيشتر هستند يا نه، گفت: متاسفانه نه؛ بي‌اخلاقي زيادي در چند سال اخير در حوزه رسانه شاهد بوده‌ايم. وي بي‌اخلاقي را جزو لاينفك فضاي رسانه‌اي كشور دانست و افزود: اين حاكي از مشكل‌دار بودن سواد رسانه‌اي ما است و اگر سواد رسانه‌اي بالا و فرهنگ توليد رسانه مناسب داشته باشيم هيچوقت رسانه به خودش اجازه نمي‌دهد در تريبون خود به مقدسات و مسائل اعتقادي ديني توهين كند. توليد كنندگان رسانه بايد سواد رسانه‌اي خود را افزايش دهند.مفيدنژاد درباره اينكه وزارت ارشاد به رسانه‌ها به ويژه خبرگزاري‌ها سقف توليد خبر اعلام كرده و آيا اين موجب بي‌اخلاقي رسانه‌اي مي‌شود يا نه، گفت: نگاه به فضاي مديريت رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها با توجه به اينكه در همه سطوح رسانه اعم از روزنامه، خبرگزاري، شبكه خبري و پايگاه اطلاع‌رساني فعاليت كردم، نگاه آنها كاملا مقداري و كميتي است و درصد زيادي از مديران رسانه‌اي اصلا به حوزه كيفيت توجه ندارند و اجبار مي‌كنند نيروي رسانه‌اي را ۵ يا ۶ يا ۷ خبر يا مصاحبه در روز توليد كنند. وي ادامه داد: اينكه رسانه بايد فعال و مولد باشد شكي نيست اما مهم‌تر از كميت، كيفيت كار است. چهار تا مصاحبه نه چندان عميق و كم كيفيت توليد شود آيا بهتر است يا يك مصاحبه عميق جريان‌ساز جهت دهنده و طبيعتا مورد دوم بهتر است.عضو شوراي سياستگذاري نخستين جشنواره ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي تصريح كرد: در رسانه‌هاي اروپايي و رسانه‌هاي برتر دنيا يك سرمقاله مي‌تواند تا سه هفته جريان ساز باشد لذا الان از فقدان رسانه‌اي كيفي رنج مي‌بريم و متاسفانه رقابت رسانه‌ها روي عدد و تعداد خبر است در حالي كه بايد به سمت رسانه‌هايي با توليدات آنها عميق‌تر و كيفي‌تر برويم و رسانه بايد سطح آگاهي و اطلاعات مردم را افزايش دهد نه اينكه كاهش دهنده شرايط فكري و ذهني و بينشي مردم باشد.وي ادامه داد: نياز به رسانه چارچوب‌مند با بينش و عمقي داريم و الان نياز به رسانه پرتوليد و پرآمار نيست.مفيدنژاد در پايان اين گفت‌وگو تاكيد كرد: سواد رسانه‌اي مفهومي است كه توسط انديشمند غربي مطرح شده و بايد بومي‌سازي شود و فعالان و حرفه‌اي‌هاي رسانه كشور خود را به مطالعات دروس و مباني اسلامي ملزم كنند. وي مسئله فقه رسانه را جزو مسائلي دانست كه چند ماه در جاهاي مختلف روي آن صحبت شد و بابد جدي گرفته شود؛ حوزه علميه و حوزه فقه رسانه بايد روي كار بيايد، رشد كنند و خوب مورد تحليل قرار بگيرد. به گزارش ايتنا، نخستين همايش ملي سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي با رسالت افزايش مسئوليت‌پذيري عمومي در حوزه سواد رسانه‌اي و با تأكيد بر جايگاه و اهميت «نخبگان و مجامع علمي، سازمان‌هاي مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه سواد رسانه‌اي و به منظور تبديل اين مهم به نهضتي عمومي و فراگير در دو بخش علمي- پژوهشي و ترويجي– كاربردي، دهم تا دوازدهم آبانماه (روز فرهنگ عمومي) برگزار مي‌شود.شايان ذكر است همزمان با برگزاري همايش سواد رسانه‌اي و مسئوليت اجتماعي در تهران، علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و شركت در همايش تنها تا ۱۵ شهريورماه مي‌توانند به نشاني اينترنتي saramad.ir مراجعه كنند. 
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد