متدولوژي عملياتي BPM - قسمت هفتم

۱۲ بازديد
در قسمت ششم اين مطلب، فاز پنجم متدولوژي عملياتي BPM ارائه گرديد. در اين مطلب فاز ۶ يعني پشتيباني (Support) شرح داده خواهد شد. فاز ۶: پشتيباني (Support)آخرين فاز متدولوژي BPM، فاز پشتيباني است. در سه فاز گذشته (تجزيه و تحليل، طراحي و پياده‌سازي) بحث بر روي تيم پروژه بود، ليكن در فاز پشتيباني، وظايف به عهده واحد پشتيباني فرآيند – مستقر در سازمان- خواهد بود تا وظيفه گزارش‌دهي به مسئول فرآيند را دارد. همان‌گونه كه در فاز پنجم توضيح داده شد، در انتهاي فاز پياده‎سازي، در مرحله راه‌اندازي، انتقال پشتيباني از تيم پروژه به واحد پشتيباني سازمان صورت مي‌گيرد. زماني كه فاز پياده‌سازي پايان مي‌يابد، برخي از اعضاء تيم پروژه (رهبران تغيير و اعضاء اصلي تيم) به واحدهاي كاري خود باز مي‌گردند و باقي اعضاء (مدير پروژه، كارشناسان طراحي چارت سازماني و كارشناسان طراحي فرآيند) براي پروژه بعدي آماده مي‌شوند.واحد پشتيباني سازمان شامل چندين تيم است كه هر يك از آنها به پشتيباني يك يا چند فرآيند مي‌پردازند. كار پشتيباني شامل نظارت بر كارايي فرآيند، دريافت آمار و اطلاعات مرتبط با فرآيند، اعتبارسنجي طراحي رويكرد براي مديريت فرآيند و هم‌چنين مديريت فرآيند است. نظارت بر كارايي و دريافت آمار و اطلاعات فرآيند مي‌تواند به صورت خودكار توسط ابزارهاي BPMS انجام گيرد، بدين صورت كه معمولاً تعدادي از نمودارهاي عمومي فرآيندها (مانند تعداد فرآيندهاي اجرا شده، متوسط زمان اجراي هر فعاليت و ...) به صورت پيش‌فرض، در ابزار BPMS وجود دارد، ليكن نمودارهاي خاص هر فرآيند (به طور مثال "تعداد مأموريت‌هاي خارج از كشور" در فرآيند درخواست مأموريت) به همراه شاخص‌هاي كليدي عمكرد مي‌بايست -به صورت اختصاصي- توسط ماژول‌هاي ابزار BPMS طراحي شوند. از اين طريق مي‌توانيد متوجه شويد كه فرآيندها توانسته‌اند به اهداف از پيش تعيين شده دست يابند يا خير. اين اطلاعات مي‌تواند به عنوان بازخورد در شناسايي مشكلات فرآيندها -در پروژه‌هاي آتي- كاربردي باشند. در يك سازمان فرآيندگرا، عملكرد فرآيند، معياري براي اهداي پاداش به كاركنان سازمان محسوب مي‌گردد.در نهايت تيم پشتيباني فرآيند، تمامي مشكلات ايجاد شده در نمونه فرآيندها را بر طرف ساخته و با همكاري مدير فرآيند به بهبود آنها مي‌پردازد. دستيابي به بهبود فرآيندها، نياز به گذشت زمان و منابع زيادي از تيم اجرايي پروژه دارد كه براي انجام آن مي‌بايست فرآيندها اولويت‌بندي، برنامه‌ريزي و زمان‌بندي شوند.نتيجه‌گيري:در مطالبي كه تاكنون ارائه شده‌اند، سعي بر اين بوده تا يك متدولوژي براي پروژه‌هاي BPM معرفي گردد. هدف از اين مطالب، نشر يك منبع و نقشه راه كلي براي افراد درگير در اين پروژه‌ها بوده و نمي‌توان انتظار داشت كه تمامي مطالبي كه عنوان شد، به صورت صد درصد در سازمان‌ها قابل پياده‌سازي باشد.خوشبختانه سازمان‌هايي كه در رويكرد پياده‌سازي خود، از اين متدولوژي بهره گرفته‌اند، آن را مفيد اعلام نموده‌اند. با توجه به اينكه اين تكنولوژي، تازه به بلوغ رسيده و ابزارهاي BPMS مدام در حال بهبود هستند، افراد هيجان زده شده و انتظاراتي خارج از توان تكنولوژي را خواستارند. در اين مطالب سعي بر اين بوده است كه با يك ديد واقع‌گرايانه به مزاياي اصلي اين رويكرد بپردازيم.منبع: پايگاه دانش BPM رايورز
در قسمت ششم اين مطلب، فاز پنجم متدولوژي عملياتي BPM ارائه گرديد. در اين مطلب فاز ۶ يعني پشتيباني (Support) شرح داده خواهد شد. فاز ۶: پشتيباني (Support)آخرين فاز متدولوژي BPM، فاز پشتيباني است. در سه فاز گذشته (تجزيه و تحليل، طراحي و پياده‌سازي) بحث بر روي تيم پروژه بود، ليكن در فاز پشتيباني، وظايف به عهده واحد پشتيباني فرآيند – مستقر در سازمان- خواهد بود تا وظيفه گزارش‌دهي به مسئول فرآيند را دارد. همان‌گونه كه در فاز پنجم توضيح داده شد، در انتهاي فاز پياده‎سازي، در مرحله راه‌اندازي، انتقال پشتيباني از تيم پروژه به واحد پشتيباني سازمان صورت مي‌گيرد. زماني كه فاز پياده‌سازي پايان مي‌يابد، برخي از اعضاء تيم پروژه (رهبران تغيير و اعضاء اصلي تيم) به واحدهاي كاري خود باز مي‌گردند و باقي اعضاء (مدير پروژه، كارشناسان طراحي چارت سازماني و كارشناسان طراحي فرآيند) براي پروژه بعدي آماده مي‌شوند.واحد پشتيباني سازمان شامل چندين تيم است كه هر يك از آنها به پشتيباني يك يا چند فرآيند مي‌پردازند. كار پشتيباني شامل نظارت بر كارايي فرآيند، دريافت آمار و اطلاعات مرتبط با فرآيند، اعتبارسنجي طراحي رويكرد براي مديريت فرآيند و هم‌چنين مديريت فرآيند است. نظارت بر كارايي و دريافت آمار و اطلاعات فرآيند مي‌تواند به صورت خودكار توسط ابزارهاي BPMS انجام گيرد، بدين صورت كه معمولاً تعدادي از نمودارهاي عمومي فرآيندها (مانند تعداد فرآيندهاي اجرا شده، متوسط زمان اجراي هر فعاليت و ...) به صورت پيش‌فرض، در ابزار BPMS وجود دارد، ليكن نمودارهاي خاص هر فرآيند (به طور مثال "تعداد مأموريت‌هاي خارج از كشور" در فرآيند درخواست مأموريت) به همراه شاخص‌هاي كليدي عمكرد مي‌بايست -به صورت اختصاصي- توسط ماژول‌هاي ابزار BPMS طراحي شوند. از اين طريق مي‌توانيد متوجه شويد كه فرآيندها توانسته‌اند به اهداف از پيش تعيين شده دست يابند يا خير. اين اطلاعات مي‌تواند به عنوان بازخورد در شناسايي مشكلات فرآيندها -در پروژه‌هاي آتي- كاربردي باشند. در يك سازمان فرآيندگرا، عملكرد فرآيند، معياري براي اهداي پاداش به كاركنان سازمان محسوب مي‌گردد.در نهايت تيم پشتيباني فرآيند، تمامي مشكلات ايجاد شده در نمونه فرآيندها را بر طرف ساخته و با همكاري مدير فرآيند به بهبود آنها مي‌پردازد. دستيابي به بهبود فرآيندها، نياز به گذشت زمان و منابع زيادي از تيم اجرايي پروژه دارد كه براي انجام آن مي‌بايست فرآيندها اولويت‌بندي، برنامه‌ريزي و زمان‌بندي شوند.نتيجه‌گيري:در مطالبي كه تاكنون ارائه شده‌اند، سعي بر اين بوده تا يك متدولوژي براي پروژه‌هاي BPM معرفي گردد. هدف از اين مطالب، نشر يك منبع و نقشه راه كلي براي افراد درگير در اين پروژه‌ها بوده و نمي‌توان انتظار داشت كه تمامي مطالبي كه عنوان شد، به صورت صد درصد در سازمان‌ها قابل پياده‌سازي باشد.خوشبختانه سازمان‌هايي كه در رويكرد پياده‌سازي خود، از اين متدولوژي بهره گرفته‌اند، آن را مفيد اعلام نموده‌اند. با توجه به اينكه اين تكنولوژي، تازه به بلوغ رسيده و ابزارهاي BPMS مدام در حال بهبود هستند، افراد هيجان زده شده و انتظاراتي خارج از توان تكنولوژي را خواستارند. در اين مطالب سعي بر اين بوده است كه با يك ديد واقع‌گرايانه به مزاياي اصلي اين رويكرد بپردازيم.منبع: پايگاه دانش BPM رايورز
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد